СТАЛЕ ПАКУВАННЯ, ЯК НЕОБХІДНА УМОВА ДЛЯ РОЗВИТКУ КОМПАНІЙ
Чотири місяці тому для України, її народу та бізнесу змінилося все. Ми стали
країною, яка за три доби збирає
гроші на
потужну зброю. Країною у танках, літаках, кораблях. Країною із зруйнованими
ракетами районами. Країною з
окупованими
містами, які попри все на світі залишаються вільними та українськими.
Країною, за якою стежить весь світ і
чиєю мужністю
захоплюється. Змінився наш уклад, цінності, нагоди для радості. Змінився
шлях, яким ми йдемо до головної
мети. Змінились
і стратегії розвитку бізнесу. Адже саме він тепер має допомогти країні
відродитися та побудувати нову
Україну.
За місяці війни з ворожим сусідом Україна зі свого боку вже показала свої силу та стандарти Європі. Нещодавно було офіційно визнано: Україна – це майбутній рівний партнер для не менш ніж 27 країн Європейського Союзу. Україна – кандидат на вступ до Європейського Союзу. І слід пам'ятати, що кожному новому члену складніше, ніж попередньому. А це означає, що тепер нам необхідно дуже ретельно готуватися як до підвищення своїх стандартів, так і до вирішення нових завдань. Бренд України має бути не про минуле, а про майбутнє. Про те, що ми будемо прогресивними та цивілізованими. Нам важливо показати, що ми стали більшими європейцями, ніж самі європейці. І всі в це мають повірити.
Нікого не здивую сказавши, що Європу захопив дух екології та ресурсоефективності. І хоча упаковка складає лише невелику частину загального впливу продукту на довкілля, вона відіграє велику роль у мінімізації цього впливу. Кожен виробник упаковки, кожен роздрібний продавець та торговець ЄС зобов'язаний дотримуватись Директиви ЄС з упаковки 94/62/ЄС. Цей важливий екологічний документ встановлює конкретний стандарт, обов'язковий для всіх виробників та роздрібних продавців, а також застосовується до упаковки на всіх рівнях її існування: у бізнесі, роздрібній торгівлі, в офісі, на виробництві та вдома. Відповідно до Директиви, держави-члени Співтовариства повинні гарантувати певні зміни у своїй роботі з упаковкою. Розглянемо кожну вимогу окремо.
Матеріали, що підлягають переробці та багаторазовому використанню.
Відповідно до вимог Директиви, матеріал для пакування
повинен бути таким, що поновлюється, є біорозкладним та придатним для вторинної
переробки. Враховуючи ці
характеристики,
можна точно стверджувати, що з усіх матеріалів, які використовуються для
виробництва упаковки, цим вимогам
відповідає
тільки картон.
Отже тепер упаковка починається з вибору матеріалу. При плануванні нового екологічного пакувального рішення, виробники повинні відповісти на такі питання щодо матеріалу:
- Чи є основний матеріал для пакування таким, що відновлюється?
- Чи підлягає матеріал вторинній переробці?
- Чи можна відстежити джерело переробленого матеріалу у вихідній сировині?
- Чи відповідає матеріал вимогам кінцевого користувача? Тут ми говоримо про характеристики самого матеріалу.
Пластмаси для пакувальної промисловості (ПЕ, ПП, ПЕТ) в основному виготовляються з викопної та обмеженої сировини. Тільки дуже мала частина надходить із відновлюваної сировини. У питанні переробки пластик є досить складним матеріалом. На практиці кольорові пляшки важко ретельно відокремити одну від одної, а змішані пластикові відходи не можуть бути перероблені з високою якістю. Тому тут ми говоримо про даунциклінг, а не про переробку. Розкладається пластик десятиліттями чи навіть століттями. Цікаво, що оксорозкладні пластики, оброблені добавками для розчинення, через певний проміжок часу не розкладаються повністю, а розпадаються на мікропластики.
Алюміній є одним з металевих сировинних матеріалів, які витягують з руди бокситів і, отже, не відновлюються. Він повністю придатний для вторинної переробки, але його важко відновити у композитній упаковці у процесі переробки. І, нарешті, алюміній – це метал, а метали не піддаються біологічному розкладу.
Скло створюється шляхом плавлення. Використовується кварцовий пісок, який є органічним і, отже, не відновлюваним і таким, що не розкладається. Скляна пляшка, наприклад, може прожити до 1 мільйона років. Треба сказати, що скло піддається переробці. Його можна переплавляти будь-яку кількість разів, але потрібно враховувати, що споживання енергії під час виробництва пляшки є дуже великим.
Говорячи про картон, в першу чергу потрібно сказати, що картон - це чиста порода і він виготовляється з відновлюваної сировини, деревини зі стійко керованих лісів або макулатури. Картон можна переробляти практично нескінченно. Після потрапляння в довкілля паперова упаковка розкладається протягом кількох тижнів. Те, що походить від природи, знову стає природою. А сучасні дослідження доводять, що картон – це пакувальний матеріал майбутнього: споживачі все частіше ставлять соціальні та екологічні наслідки до центру своїх рішень про покупку.
Ще одна причина, яка говорить на користь картону як пакувального матеріалу: згідно з результатами останніх досліджень Технічного університету Дармштадта, паперові волокна можна переробляти майже нескінченно. Вторинна переробка необхідна для стійкої пакувальної промисловості: цикл замикається, а життєвий цикл деревини у всьому ланцюжку створення вартості багаторазово збільшується. Волокна, що знаходяться в обігу протягом тривалого часу, захищають довкілля, оскільки таким чином сировина використовується оптимально. Тому потенціал макулатури довго недооцінювався. Макулатура є ще ціннішою сировиною, ніж передбачалося. Її можна переробляти знову та знову. Картонна упаковка, що була у використанні, має найвищий ступінь переробки серед усіх пакувальних матеріалів і є основою для виробництва екологічно чистого пакувального матеріалу – переробленого картону. З іншого боку, треба враховувати те, що переробка і перероблені матеріали гарантують, що волокна використовуються кілька разів і не викидаються після одного використання. При цьому матеріал на основі перероблених волокон часто важчий, тому що для досягнення бажаної міцності для кінцевого використання потрібно більше волокон. Це може вплинути на вуглецевий слід, транспортні витрати та використання матеріалів.
Вторинне волокно також може створювати проблеми для ліній перетворення та впливати на експлуатаційні характеристики, а також викликати запилення в процесі перетворення. Матеріал на основі вторинного волокна можна використовувати для вторинного пакування, оскільки він не вступає в контакт з продуктом, наприклад, при використанні блістерної пластикової упаковки або скла. Також це відмінний вибір для третинної упаковки у разі електронної комерції.
Мінімально можлива вага та об’єм упаковки.
Для пакування рекомендується використовувати мінімальну кількість матеріалу.
«Стільки, скільки потрібно і якнайменше» - при виробництві картонної упаковки основна увага приділяється матеріалу та
його оптимізації. Розміри упаковки, адаптовані до продукту, заощаджують місце та кількість матеріалу. Це не лише гарне
рішення з економічної точки зору, а й з погляду навколишнього середовища. При розробці упаковки увага повинна
приділятися міліметрам, щоб матеріалу використовувалося не більше, ніж необхідно для забезпечення функціональності. Щоб
забезпечити повну можливість вторинної переробки упаковки наприкінці життєвого циклу складної упаковки, необхідно також
враховувати дизайн та друк. Наприклад, УФ-фарби, УФ та пластикові покриття, ламінація, фольга порушують процес циклу. У
той час як нові рекомендації підтримують круговий дизайн продукту.
В Європейських країнах ведеться активна робота фармацевтичних компаній над зменшенням граматури та товщини картону вторинної упаковки. Менше фарби, нижче граматура, тонший картон – менше шкоди. Упаковка має привабити, продати та вирушити на переробку. Але треба зазначити, що лише чистоцеллюлозний якісний картон може забезпечити потрібну жорсткість для пакування при виконанні умови зниження товщини картону.
Про необхідність використання екологічної фарби для друку упаковки наразі не йдеться, але вже зараз виробники лако-фарбових матеріалів попереджають нас про те, що поступово і вони переходять на більш екологічні складові і друк вже не зможе бути таким яскравим, яким він був раніше. Власне екологічність матеріалів передбачає максимальний рівень уникнення хімічних елементів і заміну їх на натуральні барвники.
Зниження вмісту шкідливих речовин та матеріалів.
Виробники упаковки зобов'язані використовувати лише ті матеріали,
складові яких не зашкодять навколишньому середовищу та зможуть перейти до обробки. У прагненні відповідати більш
жорстким цілям сталого розвитку, виробникам необхідно отримувати звіт або сертифікат виробника, де вказані точні дані
про вуглецевий слід і загальний вплив обраних пакувальних матеріалів на навколишнє середовище.
Також відмінною альтернативою картону з целюлози може стати картон, виготовлений із трави. І, якщо нещодавно ми говорили про нього, як про щось нове, то зараз заводи з виробництва даного виду картону поширюються територією Європи і завойовують відданість споживачів. Виробництво трав'яних волокон відбувається виключно механічним способом без хімічної обробки. При цьому викиди СО2 на 95% менші порівняно з первинною деревною масою. Також виробництво заощаджує 6000 літрів води на тонну картону. Єдиним мінусом такого картону для замовника можна назвати його незвичні колір та текстуру. Колір трав’яного картона коливається від світлого до більш насиченого бежевого та залежить від кількості внесеної трави та часу її збирання. Але, з іншого боку, така стійка упаковка може суттєво виокремити бренд виробника серед конкурентів. Крім того, стійка упаковка може привести до збільшення продажів, оскільки споживач з більшою ймовірністю придбає стійку упаковку, ніж «нестійку». Так, у Німеччині ще одним приємним бонусом для компаній, що обирають екологічну упаковку, є обіцянка держави щодо видачи знижок підприємствам на оплату переробки такої упаковки.
Нажаль, дане нововведення має і негативний бік як для споживачів стійкого пакування України, так і Європи. Незважаючи на те, що еко-упаковка орієнтована на майбутнє, а сталий розвиток та економіка замкнутого циклу також стають все більш важливими питаннями для замовників упаковки, виконання всіх вищезгаданих вимог в даний час просто коштує великих грошей. З іншого боку, екологічні рішення упаковки підвищують імідж продукту і, зрештою, можуть сприяти успіху компанії. Але, як би там не було, упаковка завтрашнього дня є відновлюваною, придатною для повторного використання та такою, що біорозкладається, а значить є нешкідливою для навколишнього середовища. І вже зараз нам необхідно робити перші кроки до змін у своїй звичній роботі з упаковкою: переходити на більш тонкий картон, робити упаковку з таким розміром, щоб у ній по мінімуму залишалося вільного місця всередині, виключати роботу з ламінацією та пластиковими віконцями в упаковці, по можливості використовувати картон замість пластику і блістера, що розташовуються всередині упаковки, застосовувати більш екологічні та відповідні європейському стандарту фарби. Бо нам важливо, щоб українські виробники новою потужною хвилею влилися на Європейський ринок. І сумнівів, що ми це зробимо, немає!